THE WRITING OF A STONE (ongoing)
Creative response to R. Caillois essay L'écriture des pierres (1970)
The entire project was built around the sensory regime of a stone extracted from its natural environment by photogrammetric capture. The stone that conditioned the research-creation work is located on the outskirts of Mount-Royal (Montréal), between the city and the protected natural area. It is animated with the help of sound controllers involving 3D parametric modifiers. The sound controllers are led by two audio tracks navigating expressions of harmony and dissonance thanks to the singing of Albertine Norge and the cello of Alain Joule. A narrated version of Paula Dykstra's poem, interpreting Tim Ingold's notions of inhabitant and exhabitant (Being Alive: Essays on movement, knowledge and description, 2011), will be included as a prologue.
Animation displayed in the winter of 2023 at the opening night of Unesco Canada's La Semaine du son at the Collège international Marie de France within the work Télépoésie N°4: Tambour de souffle directed by Alain Joule.
The animation was then presented as part of the sound art event WE HEAR BEFORE WE SEE (Paula Dykstra, curator) at the dance studio Fleur d'asphalte as a performance with the live improvised vocal and singing by Albertine Norge and the poetic intervention of Paula Dykstra. The performance puts into perspective the indexicality of a stone from Mount Royal digitized by the photogrammetry process, and animated using audio controllers allowing the frequencies of Alain Joule's cello and the soprano singing of Pascale Goday (artist name: Albertine Norge) to modulate and deform the stone. Other stones, these "tangible" ones from the mining substrates of Abitibi (harvested around the Osisko lake), were simultaneously distributed by myself to the public.
L'ÉCRITURE D'UNE PIERRE (2023)
Réponse créative à l'essai L'écriture des pierres (R. Caillois, 1970)
L'entièreté du projet se développe autour du régime sensoriel d'une pierre extraite de son environnement naturel par capture photogramétrique. La pierre qui a conditionné le travail de recherche-création se trouve aux abords du Mont-Royal (Montréal), entre la ville et la zone naturelle protégée. Elle est animée avec l'aide de contrôleurs sonores faisant intervenir des modificateurs paramétriques 3D. Les contrôleurs sonores sont dirigés par deux pistes audio naviguant des expressions d'hamonie et de dissonance grâce au chant d'Albertine Norge et au violoncelle d'Alain Joule. Une version narrée du poème de Paula Dykstra interprétant les notions d'inhabitant et d'exhabitant de Tim Ingold (Being Alive : Essays on movement, knowledge and description, 2011) sera intégrée en prologue.
Animation présentée à l'hiver 2023 à la soirée d’ouverture de La semaine du son de l’Unesco Canada au Collège international Marie de France dans le cadre de l'oeuvre Télépoésie N°4: Tambour de souffle dirigée par Alain Joule.
L'animation fut présentée à nouveau, mais sous forme de performance, dans le cadre de l'événement d'art sonore WE HEAR BEFORE WE SEE (Paula Dykstra, commissaire) au studio de danse Fleur d'asphalte sous la forme d'une performance avec une prestation vocale improvisée en direct par Albertine Norge et une intervention poétique de Paula Dykstra. La performance met en perspective l'indicialité d'une pierre du Mont-Royal numérisée par le procédé de la photogrammétrie, et animée à l'aide de contrôleurs audios permettant aux fréquences du violocelle d'Alain Joule et au chant soprano de Pascale Goday (nom d'artiste: Albertine Norge) de moduler et de déformer la pierre. D'autres pierres, celles-ci "tangibles" et issues des substrats miniers de l'Abitibi (récoltées aux abords du lac Osisko), ont simultanément été distribuées par moi-même au public.
Conception & animation: P. Gauvin
Poem/Poème & upcoming narration: P. Dykstra
Singing/Chant: Albertine Norge
Cello/Violoncelle: Alain Joule